Bedste bank

Sådan vælger du den bedste bank

Hvilken bank skal jeg vælge? Der findes over 70 forskellige danske banker og sparekasser, så hvordan vælger du den bedste bank? Umiddelbart tilbyder de det samme, men når man ser nærmere, er der store forskelle fra bank til bank. Nogle er bedst på personlig rådgivning, andre på netbank og andre digital tjenester, mens andre igen er de bedste på en bred vifte finansielle produkter.

De bedste banker i Danmark

Voxmeter har foretaget en undersøgelse blandt 224.000 bankkunder og fundet frem til ”Årets Bedste Bank”. Undersøgelsen er baseret på kundernes tilfredshed herunder bankens evne til, at forudse kundernes behov og efterspørgsel, samt evnen til at tiltrække, vinde og fastholde flest kunder. Arbejdernes Landsbank vandt 1. pladsen for 9. år i træk. Ringkjøbing Landbobank ligger lige i hælene på dem og indtager en 2. plads og Nordjyske Bank på en 3. plads.

Bedste banker i danmark
Se listen over de bedste banker i Danmark. Kilde: Voxmeter.

Læs mere om banker i Danmark her.

Få 3 tilbud - sammenlign - find den bedste bank

Bedste investeringsbanker i Danmark

I takt med den økonomiske vækst, har danskerne flere penge imellem hænderne og det har medført, at mange vælger at investere deres formue. Det er yderst vigtigt, at finde den helt rigtige investeringsbank der kan yde den bedste støtte og rådgivning, når man skal ud og investere.  I 2017 foretog Prospera en kundeundersøgelse for, at finde frem til de bedste investeringsbanker i Danmark.

FIH Partners indtog en 1. plads – se top 5 listen:

  1. FIH Partners
  2. Carnegie
  3. Danske Bank
  4. SEB
  5. Nordea

Vælg den bedste bank?

Når danskerne skal vælge bank, er der særligt tre områder, som er vigtige:

  • Gebyrer og rentesatser
  • En brugervenlig netbank
  • En god bankrådgiver

Gebyrer og rentesatser, en brugervenlig netbank og en god bankrådgiver er de tre vigtigste ting, når danskerne skal vælge bank. Det viser en stor undersøgelse blandt danske bankkunder. Men banken skal jo matche lige netop dine behov og ønsker. Derfor bør du summe over, hvilke parametre, du går mest op i.

Kan du gå på kompromis med rådgiverens tilgængelighed for at få en bedre rente og færre gebyrer? Eller er du villig til at betale lidt ekstra for at få en personlig rådgiver, der kender dig og altid står på spring for at hjælpe?

Tænk på, hvordan du bruger din bank i dag: hvad er vigtigst for dig? Kig på helheden og vælg den bank, der matcher dine ønsker og behov.

Vi har listet nogle af de ting, du kan undersøge og overveje, når du vælger at skifte bank

  • Undersøg bankernes lånemuligheder
  • Vær opmærksom på renter og gebyrer
  • Muligheder for opsparing og investering
  • Er der god service (netbank og fysiske filialer)?
  • Mulighed for rådgivning
  • Fleksible åbningstider
  • Bedste bank for unge og studerende

Læs videre og få gode råd til at overveje disse ting, når du skal finde den bedste bank.

find den bedste bank
Der findes mange gode banker, men hvilken er den bedste bank for dig?

Det gør den bedste bank for dig

En af bankens vigtigste opgaver er at gøre det nemmere for dig at håndtere din daglige økonomi. Det er her, du har dine konti, og det er gennem banken, du har dine kredit- og betalingskort. Men mange bankkunder har en mere kompliceret privatøkonomi med behov for lån, opsparing, investering, pension og forsikring.

Få 3 tilbud - sammenlign - find den bedste bank

Lånemuligheder

For de fleste mennesker er boligkøb den største investering, de nogensinde laver. Derfor er banklån ofte en stor del af kundernes engagement i banken. Lige meget om det er villa, lejlighed eller sommerhus.

Der kan være meget stor forskel på, hvordan bankerne vurderer dig som kunde, hvor risikovillige de er, og i sidste ende hvilke lånemuligheder de tilbyder. Derfor bør dine lånemuligheder være et vigtigt parameter, når du skal vælge bank.

Boliglån
Hvis du køber ejerbolig, skal du undersøge, hvilket realkreditinstitut banken samarbejder med og hvilke fordele, du kan få ved at vælge dem. Du kan kun låne 80 procent af boligens værdi i realkredit, så med mindre du kan betale de resterende 20 procent kontant, skal du undersøge renteniveauet og stiftelsesomkostninger for bankens boliglån. Læs mere om hvordan du finder et godt realkreditlån.

Andelsboliglån
Hvis du køber en andelsbolig, kan du ikke låne pengene i et realkreditinstitut. Derfor må du låne alle pengene i banken. De fleste banker tilbyder et decideret andelsboliglån, men vær opmærksom på, at renten og betingelserne varierer fra bank til bank. Se her, hvordan du finder den billigste bank.

Øvrige lån
Bankerne tilbyder desuden en række andre lån. Blandt andet billån, forbrugslån og kassekredit, hvor du løbende kan hæve mere, end du har stående på kontoen, op til et aftalt maksimum, for eksempel 25.000 kroner.
Hvis du har brug for et eller flere af ovenstående lån, bør du undersøge, hvad banken kan tilbyde.

Renter og gebyrer

Det kan være svært at gennemskue, hvad det koster at være kunde i en bank. Prisen fremgår ikke lige så tydeligt som i supermarkedet, men bliver udgjort af de renter og gebyrer, du betaler for de forskellige lån og ydelser, du har i banken.

Der kan være stor forskel på rentesatser og gebyrer fra bank til bank, så du bør altid undersøge og sammenligne din kommende bank med den årlige gebyroversigt, som din bank skal sende dig.

Når du sammenligner prisen på lån, skal du se på de årlige omkostninger i procent. Det såkaldte ÅOP er den samlede pris for lånet og tager altså højde for alle omkostninger på lånet: renter, stiftelsesomkostninger, provision og gebyrer.

hvilken bank er den bedste
Den bedste bank er ikke nødvendigvis den billigste. Men det kan den sagtens være.

Opsparing og investering i den bedste bank

Værdien af dine penge falder, hvis de bare står på en almindelig lønkonto. Så hvis du har en formue, kan det være en god ide at investere den eller sætte dem ind på en særlig opsparingskonto. Der er mange måder, du kan pleje din formue på.

Bankerne tilbyder en række forskellige opsparingsmuligheder, inklusive børneopsparinger og konti, hvor du binder pengene for en periode mod at få en højere rente.

Hvis du vil investere i aktier, obligationer eller valuta, tilbyder bankerne investeringsforeninger, -platforme og -rådgivning.

Er din formue meget stor, typisk over 2 millioner kroner, kan du gøre brug af bankernes private banking. Det er en særlig service, hvor bankens specialister – i form af formuerådgivere, revisorer og advokater – kan hjælpe med at optimere din privatøkonomi.

Pension og forsikring
Mange banker tilbyder også pension og forsikring – enten selv eller i samarbejde med et pensions- eller forsikringsselskab. Du kan eventuelt undersøge, om du kan få noget ud af at samle alle dine finansielle produkter ét sted.

Få 3 tilbud - sammenlign - find den bedste bank

Service hos de bedste banker

Der er stor forskel på kundetilfredsheden i de danske banker. Den bedst bedømte bank får 77 ud af 100, mens den ringest bedømte bank får 65 ud af 100 i en stor tilfredshedsundersøgelse.

Bankens services er i høj grad med til at afgøre, hvor tilfredse kunder de har. Derfor bør du overveje, hvilke services du vægter højst.

Netbank

Otte ud af 10 danskere foretrækker at bruge deres netbank frem for personlig betjening i filial, og knap hver anden kunde bruger bankens mobilapp. Derfor konkluderer førnævnte undersøgelse, at de danske bankkunder bliver mere digitale for hvert år.

Alle banker har i dag en velfungerende og brugervenlig netbank, hvor du kan overføre penge og betale regninger, så selvom de digitale løsninger betyder meget, kan man nemt komme til at tage dem som en selvfølge.

Hvis du bruger meget tid i netbanken eller har særlige behov, kan du undersøge om bankes digitale services opfylder dem.

Fysiske filialer

De største banker har over 100 fysiske filialer fordelt over hele landet, lokale sparekasser har få men ofte nærliggende filialer, mens deciderede onlinebanker ikke har nogen. En viser, at syv ud af 10 bankkunder synes, det er vigtigt, at de har adgang til en bankfilial.

Alligevel falder antallet af filialer år for år, og som kunde har du færre muligheder i de eksisterende filialer. Så med mindre du har brug for at sætte penge ind, kan de fleste bankforretninger klares via netbanken.

Fordelsprogram

Mange banker inddeler deres kunder i grupper alt efter, hvor attraktive de er. Det foregår groft sagt ud fra formlen: jo flere bankforretninger du har, jo flere fordele får du. Det har med andre ord stor betydning, hvilken kundegruppe du ender i.

For at komme i en kundegruppe med mange fordele, skal du typisk have samlet dine lån og bankprodukter hos dem, samtidig med at de overstiger et vist beløb, for eksempel 50.000 kroner, for at gå fra laveste til næstlaveste kundegruppe.

Fordelene i de bedste kundegrupper varierer en del fra bank til bank. Men de oftest tilbudte fordele er bedre renter, lavere gebyrer, gratis kreditkort, valutaveksling samt rabatter på forsikring, pension, realkredit eller hos andre samarbejdspartnere til deres bedste kunder.

Saml dine forretninger ét sted
Udover at komme i en kundegruppe med flere fordele, er der også andre grunde til at samle dine bankforretninger ét sted. Undersøgelser viser nemlig, at såkaldte helkunder er mere tilfredse end kunder, der benytter mere end en bank. Det styrker overblikket, når alle bankforretninger er samlet.

Få 3 tilbud - sammenlign - find den bedste bank

Rådgivning

Da de færreste danskere er uddannede til at jonglere regneark og komplicerede privatøkonomiske udregninger, er det rart med en rådgiver, der kan opstille og forklare ens muligheder. Men også i forhold til rådgivning skal du overveje, hvad der er vigtigt for dig.

Foretrækker du en personlig rådgiver, der kender dig og din situation, eller et rådgivningsteam, der er nemmere og hurtigere at komme i kontakt med?

Personlig rådgiver

Hver anden bankkunde, der har en fast kontaktperson i banken, siger i en undersøgelse, at kontaktpersonen er meget vigtig for deres forhold til banken.
En personlig rådgiver kender dig, din situation og historik, så I ikke skal starte forfra hver gang, du er i kontakt med banken.
Andre kunder foretrækker et rådgivningsteam, der altid står til disposition. Flere banker tilbyder et team af rådgivere, du altid kan ringe eller maile til og som dækker ind for hinanden i ferier og lignende.

Tilgængelighed

Hvor nemt eller svært er det at komme i kontakt med banken, når du har brug for det? Og hvordan foretrækker du, at kontakten foregår? Møde i filialen, via telefon eller mails.

Kan du ringe direkte til din rådgiver, eller skal du først gennem et call center? Hvor lang ventetid er der, når du ringer? Svarer rådgiveren hurtigt på mails? Og kan du nemt arrangere et møde, når du har brug for det?

Det er svært at svare på ovenstående spørgsmål, men du får hurtigt et indtryk af rådgiverens type og tilgængelighed, når du er i dialog med banken.

Fleksibel åbningstid

De fysiske filialer har som reglen åbent fra klokken 10 til 16, og hvis du selv arbejder i det tidsrum, kan det være svært at holde møde med sin bankrådgiver. Derfor tilbyder mange banker at holde møde uden for deres almindelige åbningstider.

Desuden tilbyder flere banker et såkaldt netmøde om aftenen eller i weekenden. Det foregår over telefon og netbank, hvor rådgiveren har mulighed for at vise sine udregninger direkte på din computer.

Undersøg, hvilke mødemuligheder banken tilbyder og overvej, om de matcher dine behov.

Bedste bank for unge og studerende

Hvis du er ung, har du helt særlige bankbehov. Din økonomi er måske ikke så stor som for en, der har været på arbejdsmarkedet i mange år, og derfor har flere forskellige lån og en større indtægt. Som ung har du typisk brug for en lønkonto, et hævekort og en opsparingskonto, og de fleste banker har tilbud, der er skræddersyet til netop unge og studerendes behov. Det er også en god idé at tjekke bankernes netbank for at se, hvor brugervenlig den er. Du kommer til at klare mange af dine bankforretninger online, så derfor er en velfungerende netbank altafgørende.

Få 3 tilbud - sammenlign - find den bedste bank

Kilder:
Undersøgelse blandt 4.600 danske bankkunder foretaget af Loyalty Group.
Tilfredshedsundersøgelse, som Norstat Danmark har foretaget på vegne af EPSI Rating Danmark.